Podsumowanie innowacji pedagogicznej "600-lecie Łodzi - poznajemy nasze miasto!"
W ramach projektu "Pamięć, Tożsamość, Przyszłość. Multimedialne miejsce przyjaznych spotkań międzypokoleniowych", pragniemy podkreślić, jak ważne jest poznawanie historii i tradycji naszego miasta, szczególnie w roku jego 600-lecia.
Emilia Fijałkowska
13 listopada 2023 r.

W związku z tym, z inicjatywy polonistki Emilii Fijałkowskiej, uczniowie klas 6A, 6C i 6D wzięli udział w interdyscyplinarnej innowacji pedagogicznej pt. "600-lecie Łodzi - poznajemy swoje miasto!". Ta inicjatywa doskonale wpisuje się w cele naszego projektu, który zakłada budowanie tożsamości historycznej i patriotycznej młodego pokolenia poprzez odkrywanie i upowszechnianie wiedzy o ważnych wydarzeniach i miejscach w naszej małej ojczyźnie.
Projekt ten pozwolił na interdyscyplinarne podejście do tematu Łodzi, łącząc treści z różnych przedmiotów szkolnych, takich jak: język polski, historia, matematyka, język angielski, język niemiecki, plastyka, muzyka, technika, geografia i religia. Dzięki temu uczniowie mogli kompleksowo spojrzeć na historię i dziedzictwo Łodzi, co jest kluczowe w procesie budowania świadomości historycznej.
Obchody 600-lecia Łodzi stanowiły dla uczniów wyjątkową okazję do zgłębienia wiedzy o ich mieście, a interdyscyplinarny charakter innowacji pedagogicznej umożliwił wszechstronne poznanie jego historii, tradycji, kultury, i dziedzictwa. Takie działania mają fundamentalne znaczenie dla kształtowania poczucia tożsamości i przywiązania do lokalnej społeczności, co jest istotnym elementem w procesie budowania silnych więzi międzypokoleniowych.
Podobnie jak projekt "Pamięć, Tożsamość, Przyszłość", również ta inicjatywa ma na celu uświadomienie młodym ludziom, że przeszłość ma wpływ na teraźniejszość i przyszłość. Poprzez interdyscyplinarne działania, uczniowie mogli w ciekawy sposób zgłębić lokalną historię i kulturę, co z kolei przełoży się na ich tożsamość i zaangażowanie w życie społeczne. W ten sposób, młode pokolenie ma szansę budować swoją przyszłość na solidnych fundamentach historii i tradycji.
Zajęcia, które odbyły się w ramach innowacji, umożliwiły uczniom szersze spojrzenie na aspekty związane z tradycją i kulturą tego miasta.
Na języku polskim dzieci:
poznały sylwetki takich twórców jak: Julian Tuwim, Aleksander Kamiński, Władysław Reymont, Jerzy Kosiński i Andrzej Sapkowski;
analizowały wiersze Tuwima o naszym mieście oraz fragmenty “Ziemi obiecanej”, które świetnie obrazowały XIX Łódź;
dowiedziały się, dlaczego Łódź jest nazywana miastem czterech kultur;
zinterpretowały hymn naszego miasta “Prząśniczka”, a następnie na muzyce nauczyły się go śpiewać pod przewodnictwem pani Pauliny Makulskiej (efekt tej pracy szkoła mogła usłyszeć podczas świętowania Dnia Edukacji Narodowej – uczniowie klas szóstych odśpiewali hymn na apelu);
poznały różne tradycyjne łódzkie potrawy, niektóre z nich miały okazję ugotować i skosztować na technice pod okiem pani Anny Nowak;
poznały łódzkie regionalizmy;
opisały wybraną łódzką kamienicę, którą wcześniej malowały na plastyce oraz zobaczyły podczas spaceru szlakiem kamienic z panią Renatą Leszczyńską;
przypomniały sobie, jak zapisuje się nazwy mieszkańców miast, a jak nazwy mieszkańców kraju oraz jak odmienia się rzeczownik “łodzianin” w liczbie pojedynczej i mnogiej;
dowiedziały się, dlaczego łódzki szpital nosi imię Jonschera, łódzki teatr – Jaracza, a łódzkie ulice – Skrzywana, Kopcińskiego i Karskiego.
Na historii z panem Tadeuszem Brojewskim klasy szóste poznały historię Łodzi.
Na niemieckim pod okiem pani Magdaleny Polakowskiej-Siwek wyszukiwały informacje o niemieckich fabrykantach związanych z tym miastem.
Anglistka, pani Barbara Gęsicka zabrała nasze nastolatki na spacer po ul. Piotrkowskiej, podczas którego dziewczyny rozwijały swoje kompetencje językowe.
Pani Agnieszka Gryszkalis przeprowadziła matematykę w Parku Źródliska. Tam jej uczennice wykorzystywały twierdzenie Talesa do zmierzenia wysokości drzew i latarni.
Pani Agata Dębska, nauczycielka geografii, postanowiła uświadomić naszym uczniom, że mają szczęście, iż tu mieszkają. My-łodzianie mamy dostęp do najlepszej wody pitnej w Polsce oraz mamy na wyciągnięcie ręki wiele przepięknych terenów zielonych.
Na religii z panią Małgorzatą Wiktor uczennice rozmawiały o różnicach między kościołem rzymskokatolickim a prawosławnym. Zgłębiły temat judaizmu oraz dowiedziały się, jakie religie wyznają mieszkańcy Łodzi.
Dopełnieniem kwestii religii i wielokulturowości Łodzi był spacer śladami łódzkich Żydów. Razem z panią Małgosią i panią Emilią klasy 6A i 6D odwiedziły cmentarz żydowski przy ulicy Brackiej oraz stację Radegast.
Kiedy szóstoklasiści zgłębiali tajemnice Łodzi, klasa 3b omawiała lekturę “A u nas w domu. Opowieści dzieci fabrykanta” G. Bąkiewicz. Dlatego uczennice klasy 6A postanowiły przygotować stacje zadaniowe na temat lektury, której akcja rozgrywa się w tym mieście i odwiedzić panią Agnieszkę Bugajską oraz chłopców. Uczennice samodzielnie przygotowały krzyżówkę na kanwie opowieści i memory z łódzkimi regionalizmami. Dodatkowo towarzyszyły młodszym kolegom podczas wyszukiwania w tekście informacji o wyglądzie Scheiblera i jego charakterze.
Zwieńczeniem projektu jest przepiękna wystawa zorganizowana przez uczniów klas szóstych i panią Renatę Leszczyńską - na szkolnych korytarzach możemy podziwiać obrazy przedstawiające łódzkie kamienice - oraz wiersze o Łodzi napisane przez nasze uczennice.
Podczas zajęć, w ramach innowacji, uczniowie pracowali w grupach i indywidualnie. Odgrywali scenki, rysowali, tworzyli własne wypracowania. Rozwinęli bardzo wiele kompetencji twardych i miękkich. W ciekawy sposób realizowali podstawy programowe z wielu przedmiotów i ćwiczyli umiejętności takie jak: wyszukiwanie informacji, wykorzystywanie zdobytej wiedzy w praktyce, czy współpraca. Dodatkowo szóstoklasiści poszerzyli swoją wiedzę o Łodzi i mieli okazję rozwinąć albo odkryć swoje talenty.
Dzięki otwartości i kreatywności nauczycieli uczących w klasach szóstych i biorących udział w projekcie udało nam się zrealizować wszystkie cele projektu.














