Erasmus Plus na Malcie!

Magdalena Pola…

8 maja 2019 r.

Trochę lata jesienią. Kto o tym nie marzy co roku? Nam udało się połączyć słońce, ciepłe morze i poznawanie pięknych zabytkowych miejsc z nauką i pracą. W drugim tygodniu października pojechaliśmy na ciekawy kurs dotyczący metody CLIL (ogólnie rzecz ujmując: nauczanie międzyprzedmiotowe, w którym liczy się współpraca, poznanie, poszukiwanie odpowiedzi na pytania oraz komunikacja) z elementami technologii komputerowej i poznawania języka obcego. Zaletami metody CLIL jest międzykulturowa wiedza i zrozumienie tematu, rozwój umiejętności wyższego przetwarzania i myślenia, różnicowanie metod i form pracy w ramach klasy, rozwijanie umiejętności pracy w grupie i przejęcie odpowiedzialności za własną naukę. Wspaniała, profesjonalnie przygotowana i bardzo pomocna prowadząca Roberta przeprowadziła nas przez zawiłe drogi teorii i praktyki.

Poznaliśmy między innymi narzędzie zwane Webquest, dzięki któremu krok po kroku można pomóc uczniom w zgłębianiu tematów z zakresu każdego przedmiotu.

Na platformie Clilstore tworzyliśmy projekt dla naszych uczniów. Zdecydowaliśmy się – zgodnie z nauczanymi przez nas przedmiotami – na tematykę geograficzno-niemiecką, co oznaczało jedno: wycieczka na Bawarię. Łącząc różne dziedziny nauki – języki niemiecki, angielski i polski, geografię, historię, krajoznawstwo, WOS, elementy wiedzy kulturowej - stworzyliśmy przykładową lekcję (a właściwie ciąg kilku lekcji), dzięki której uczniowie będą potrafili samodzielnie przygotować wycieczkę klasową do największego i jednego z ciekawszych landów Niemiec – do Bawarii.

Przy okazji poznawaliśmy wiele ciekawych programów lub stron do tworzenia urozmaiconych ćwiczeń czy elementów wykorzystywanych podczas lekcji. Były to m.in. learningapps.org, Canva, classtools.net, kreatory do tworzenia krzyżówek i wykreślanek, testów z lukami do uzupełnienia, labiryntów, Blendspace (do interesującego prezentowania materiału). Podczas kursu zostaliśmy wyposażeni w konkretne narzędzia i pomysły do zastosowania od razu na lekcjach.

Dzięki zaprezentowanym i wyćwiczonym przez nas materiałom zaraz po powrocie do domów mogliśmy od razu wprowadzać nowości w praktyczne użycie na lekcjach. Obserwujemy stale wzrost zaangażowania naszych uczniów w zajęcia, bo książki i zeszyty są ważne, ale czasem przydaje się jakieś urozmaicenie, czy też po prostu dobra zabawa.

Oprócz ciężkiej pracy, był również czas na relaks i poznanie tego ciekawego zakątka Europy. Mała wysepka na środku Morza Śródziemnego urzekła nas swoją bogatą historią i dziedzictwem kulturowym. Typowe dla południowej Europy wąskie uliczki i ich urocza zabudowa zachęcały do spacerów i zwiedzania, byliśmy w Valettcie (stolica Malty), Mdinie (dawna stolica), popłynęliśmy na Gozo, mieliśmy okazję obserwować lokalnych mieszkańców, ich życie i zwyczaje. Zachwyciły nas słynne maltańskie koty, które wszędzie mają swoje zakątki, specjalnie urządzone skwerki i parki, gdzie żyją zgodnie obok człowieka. A także maltańska kuchnia. Oczywiście piękne śródziemnomorskie krajobrazy, sprzyjały uwiecznianiu ich na fotografiach, czy to w pięknym słońcu, czy podczas deszczowej i wietrznej pogody, jaką zakończyliśmy nasz wyjazd.

Każdy wyjazd za granicę ubogaca. Każda nowość zachęca do dalszych poszukiwań. Każdy projekt wnosi w nasze życie – oprócz konkretnych rozwiązań do zastosowania – wartości  niemierzalne i z pozoru błahe, a czyniące nas lepszymi ludźmi. Otwartymi na świat, inne kultury, ale też starającymi się dokładniej zrozumieć zależności rządzące naszym życiem tu w kraju.

Trochę szkoda, że trwało to tylko tydzień. Wróciliśmy stęsknieni za szkołą i naszymi uczniami, bogatsi o nowe sposoby pracy, z zamiarem wprowadzenia zdobytej wiedzy w czyn. Co chyba udaje nam się często w codzienności szkolnej.

 

KURS: „CLIL Technology and ICT Tools for Teachers Working with CLIL”

CZAS TRWANIA: 8 – 12.10.2018

MIEJSCE: MALTA, ST. JULIAN’S, ETI - EXECUTIVE TRAINING INSTITUT MALTA

UCZESTNIICY: MAGDALENA POLAKOWSKA-SIWEK, PIOTR DRZEWIECKI

Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta